Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nakłada na samorządy obowiązek kontroli nieruchomości niezamieszkałych na terenie naszej gminy w zakresie posiadania przez nich aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych oraz dowodów uiszczania opłat za te usługi. Na mocy Zarządzenia nr 186/2024 Wójta Gminy Pątnów z dnia 6 listopada 2024 r. właściciele powyższych nieruchomości zawiadamiani są o zamiarze wszczęcia kontroli przestrzegania przepisów ww. ustawy.
Na terenie Gminy Pątnów systemem gospodarowania odpadami komunalnymi zostały objęte wyłącznie nieruchomości zamieszkałe oraz nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.
Nieruchomości niezamieszkałe, to takie na których nikt nie mieszka, a wytwarzane są odpady komunalne. Zalicza się do nich np. budynki użyteczności publicznej, placówki oświatowe, lokale handlowe, gastronomiczne, zakłady rzemieślnicze, usługowe, produkcyjne, cmentarze, sklepy itp.
Właściciele nieruchomości niezamieszkałych, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości odpadów komunalnych i którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy, są zobowiązani do zawarcia umowy na odbiór odpadów z przedsiębiorcą odbierającym odpady wpisanym do Rejestru Działalności Regulowanej.
Jednocześnie informujemy, że właściciele nieruchomości niezamieszkałych, którzy nie mają jeszcze podpisanych umów na odbiór odpadów, powinni uczynić to niezwłocznie. Przedmiotowa umowa musi zapewnić odbiór wszystkich frakcji odpadów komunalnych w sposób zgodny z Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 maja 2021 r. w sprawie sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów zgodnie z którym selektywnie zbiera się papier, szkło, metale, tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe wielomateriałowe, bioodpady.
Brak posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych, skutkować może nałożeniem kary grzywny lub wszczęciem postępowania nakazującego wykonanie tego obowiązku decyzją administracyjną.
Przypominamy, że niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami powstającymi na skutek prowadzonej działalności gospodarczej.